loading...
زبان انگلیسی
آیلی بازدید : 151 دوشنبه 29 خرداد 1391 نظرات (0)

اولین تأثیرگذاری

وقتی که به انگلیسی صحبت میکنید، تلفظ شما قطعاً اولین (و مهمترین) چیزی است که افراد به آن توجه می کنند
(و نه ساختارهای گرامری و لغاتی که بکار می برید). هنگامی که با کسی ملاقات میکنید و یکی دو جمله ی انگلیسی به زبان میآورید، فکر می کنید که او بیشتر به چه چیزی توجه میکند؟ به لغاتی که به کار برده اید و یا به ساختارهای گرامری آن؟ احتمالاً هیچکدام. او بیشتر به تلفظ شما دقت خواهد کرد. اگر نحوه ی تلفظ شما بد باشد، او فوراً پیش خود فکر خواهد کرد که شما چقدر بد صحبت میکنید. تلفظ شما اولین تأثیرگذاری روی افراد محسوب می شود.

گفتگو

تلفظ خوب بایستی یکی از اولین مواردی باشد که در فرآیند آموزش انگلیسی بدان میپردازید. شما بدون استفاده از لغات پیشرفته هم میتوانید به سر ببرید –میتوانیداز لغات ساده برای بیان جملاتتان استفاده کنید. بدون گرامر پیشرفته هم میتوانید به سر ببرید – میتوانید بجای آن از ساختارهای گرامری ساده استفاده کنید. اما چیزی به نام «تلفظ ساده» وجود ندارد. نتایج تلفظ بد بسیار ناگوار است. حتی اگر موقع صحبت کردن از لغات و گرامر پیشرفته استفاده کنید، دیگران متوجه آنچه که میخواهید بگویید نمیشوند.


آیا واقعاً میتوانید به انگلیسی با دیگران گفتگو کنید؟

تقریباً همه ی زبان آموزان میگویند: «من نیازی به یادگیری تلفظ ندارم. من فقط میخواهم که بتوانم انگلیسی صحبت کنم.»

بسیاری از آنها گمان میکنند که میتوانند به راحتی به انگلیسی صحبت کنند، چونکه آنها میتوانند با معلمشان و زبان آموزان دیگر صحبت کنند.

اشتباه نکنید!
باید به خاطر داشته باشید که: معلم شما سالها به شنیدن انگلیسی بد عادت کرده است. او بهتر از بقیه ی افراد
می تواند آنچه می گویید را درک کند. اغلب همکلاسی ها و زبان آموزان دیگر مانند شما صحبت می کنند و همان اشتباهات شما را مرتکب می شوند. بنابراین درک آنچه می گویید برای آنها راحت است.

بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید که میتوانید بخوبی انگلیسی صحبت کنید این است که با یک انگلیسی زبان صحبت کنید. اگر او متوجه شد که چه می گویید، تازه آن وقت است که می توانید ادعا کنید که خوب حرف میزنید. متأسفانه بسیاری از زبان آموزان تلفظ را نادیده می گیرند. آنها وقتی می بینند که می توانند به راحتی در کلاسهای زبان گفتگو کنند، گمان می کنند که واقعاً خوب حرف میزنند. اما اگر روزی پیش بیاید که بتوانند با یک انگلیسی زبان صحبت کنند، می بینند که او متوجه حرفـهای او نمی شود. تازه آن وقت است که متوجه میشوند چقدر تلفظشان بد است.


مکالمه به تنهایی کافی نیست
اگر می توانید با افراد انگلیسی زبان به راحتی گفتگو کنید، باید به شما تبریک گفت!

این یک موفقیت بزرگ برای شما محسوب میشود. اما این کافی نیست. حتی اگر انگلیسی زبانها متوجه صحبتهای شما شوند، این بدین معنی نیست که شما اصلاً لهجه ی خارجی ندارید. اگر شما لهجه ی غلیظی داشته باشید هیچ کس نخواهد گفت که شما خوب انگلیسی صحبت می کنید. اگر شما روی تلفظتان کار کنید سرانجام خواهید توانست به خوبی صحبت کنید. به عنوان مثال شما میتوانید اصوات انگلیسی را بیاموزید، به قطعههای ضبط شده گوش دهید، فیلمهای زبان اصلی تماشا کنید و…، کاری که بیشتر زبانآموزها انجام نمیدهند.




چگونه تلفظ انگلیسی را فرا بگیریم؟


1- اصوات انگلیسی را بیاموزید

در زبان انگلیسی اصواتی وجود دارند که در کمتر زبانی یافت میشوند. بعنوان مثال اولین صوت موجود در لغت thin یا اولین صوت در لغت away به ندرت در زبانهای دیگر شنیده می شوند.

بنابراین شما باید: ۱- همه ی اصوات انگلیسی را بشناسید.

۲- دقت کنید که آنها چگونه در کلمات و جملات واقعی به گوش میرسند.

۳- برای تمرین به کلمات و جملات انگلیسی خوب گوش کنید و بعد آنها را حتی الامکان صحیح تلفظ کنید.
این که شما وقت زیادی را صرف تمرین کنید خیلی اهمیت ندارد؛ مهم این است که به طور مرتب تمرین کنید. یک تمرین خوب این است که موقعی که به چیزی گوش می دهید (مثلاً یک فیلم زبان اصلی) سعی کنید کلماتی را که می شنوید تکرار کنید. همچنین میتوانید هنگامی که تنها هستید و وقتتان آزاد است چند کلمه ی انگلیسی را انتخاب کرده و آنها را با صدای بلند تلفظ کنید. وقتی که زبان شما به اصوات جدید عادت پیدا کرد، دیگر آنها به نظر شما دشوار نخواهند آمد. یک تکنیک جالب و مفید این است که صدایتان را ضبط کنید و آنرا با تلفظ صحیح مقایسه کنید. بدین ترتیب می فهمید که در کجا تلفظ شما با تلفظ اصلی آن تفاوت دارد و می توانید به تدریج آن را اصلاح کنید.



۲- تلفظ کلمات انگلیسی را یاد بگیرید

با نگاه کردن به یک لغت انگلیسی شما نمیتوانید به تلفظ آن پی ببرید. مثلاً دو کلمهی do و no را در نظر بگیرید. با آنکه هر دوی آنها به حرف o ختم میشوند، اما تلفظ آنها کاملاً با هم تفاوت دارد. (حرف o در یکی صدای او میدهد و در دیگری صدای ـــُــ). این بدین معناست که شما باید تلفظ هر کلمهای که قصد استفاده از آن را دارید را یاد بگیرید. اما چطور میتوان تلفظ یک لغت انگلیسی را یاد گرفت؟ شما باید آن کلمه را در یک دیکشنری جستجو کنید. در یک دیکشنری خوب تلفظ همهی کلمات با یک سیستم مخصوص که علائم فونتیک نامیده میشوند، نشان داده میشوند.



۳- یکی از دو تلفظ آمریکایی یا بریتانیایی (یا هر دو) را انتخاب کنید

زبان انگلیسی انواع گوناگونی دارد که هر کدام تلفظ یا لهجه ی مخصوص به خود را دارد، اما در عمل شما تنها دو انتخاب پیش رو دارید: انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکایی، زیرا اینها از بین انواع زبان انگلیسی از همه متداول تر هستند. شما می توانید یکی از این دو نوع را انتخاب کنید. شما همچنین میتوانید هر دو نوع آمریکایی و بریتانیایی را با هم فرا بگیرید. این بستگی به خود شما دارد.



۴- با هر دو نوع تلفظ آمریکایی و بریتانیایی آشنا باشید

شما حتی اگر تنها یک نوع از تلفظهای آمریکایی یا بریتانیایی را انتخاب کرده باشید، باید با هر دوی آنها آشنایی داشته باشید.

فرض کنید که شما تصمیم گرفته اید فقط با لهجه ی اصیل بریتانیایی صحبت کنید و اصلاً نمیخواهید که لهجهی آمریکایی داشته باشید؛ با این وجود لازم است که با تلفظ آمریکایی هم آشنا باشید و هنگام جستجو در دیکشنری به تلفظ آمریکایی لغت مورد نظر هم توجه داشته باشید، زیرا شما دیر یا زود مجبور خواهید بود کمی هم به انگلیسی آمریکایی گوش دهید. مثلاً شاید بخواهید یک فیلم آمریکایی تماشا کنید و یا شاید یک مربی داشته باشید که تنها به لهجه ی آمریکایی مسلط باشد. بنابراین لازم است که هر دو انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی را با هم یاد بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 910
  • بازدید کلی : 17,655